top of page

Wedstrijdreglement Topotrail Trophy

Hieronder worden alle specifieke regels beschreven die gelden voor Topotrail Trophy wedstrijden.

 

Deze regels moeten te allen tijde worden nageleefd voor, tijdens en na de wedstrijd, zowel onderweg als in het Basecamp. Wie deelneemt aan een Topotrail Trophy wedstrijden, accepteert dit reglement.

 

De wedstrijdorganisatie behoudt zich het recht voor om de regels of toelatingsvoorwaarden op elk moment te wijzigen of bij te werken.

Laatste update: 18/09/2025

Doel

 

Met behulp van topografische kaart en kompas ga je gedurende 6 uur op zoek naar zoveel mogelijk checkpoints in de omgeving. Gevonden checkpoints leveren een aantal klassementspunten op.

 

Er zijn 3 Topotrail wedstrijden per jaar.
Wie per wedstrijd het meest aantal klassementspunten verzamelt, wint deze wedstrijd.
Wie over 3 wedstrijden heen, het meest aantal punten verzamelt, is eindwinnaar van de Topotrail Trophy voor dat jaar.

 

Deelname is mogelijk als solo of duo team. Duo-teamleden moeten altijd samen zijn, en dus ook beide een checkpoint bereikt hebben en samen aankomen in het Basecamp.

​

Start van de wedstrijd

​

De wedstrijd start en eindigt in een Basecamp. De locatie van dit Basecamp wordt vooraf aan de wedstrijd meegedeeld. Hier wordt voor deelnemers ook bevoorrading voorzien.

​

Iedere deelnemer krijgt de nodige topografische kaart van het gebied
Vlak voor de start van de wedstrijd, krijgen alle deelnemers een wedstrijdbriefing​

​

Verloop van de wedstrijd

​

De te zoeken checkpoints worden onderverdeeld in verschillende opdrachtenreeksen.

 

Afhankelijk van hoe de wedstrijd werd opgebouwd:

  • Ieder team krijgt aan de start een eerste opdracht aangereikt, of ze mogen die zelf kiezen.

  • Na het afwerken van een opdrachtenreeks, wordt een volgende reeks aangereikt.

  • Dit kan in het Basecamp zijn, of op het einde (laatste checkpunt) van een eerdere reeks.

  • Alle teams krijgen tijdens het verloop van de wedstrijd dezelfde opdrachtenreeksen aangereikt, alleen in een andere volgorde.

 

Er zijn verschillende soorten opdrachten:

  • Punten berekenen

  • Satelliet

  • Point-2-Point

  • Oro-Hydro

  • Instructies

  • Route

  • Slang

  • Mini Checkpoint Challenge

 

Aan ieder checkpoint hangt een unieke code. Deze dient men te noteren op de bijhorende opdrachtfiche van de reeks.

​

Einde van de wedstrijd

​

Een wedstrijd eindigt na 6 uur
De verzamelde klassementspunten worden berekend, en de winnaar(s) van de dag word(en) bekend gemaakt.
Bij een ex-aequo van wedstrijdklassementspunten:
Is het team dat het meeste checkpoints verzamelde, de winnaar
Bij gelijk aantal checkpoints wordt de kortste beweegtijd in rekening gebracht.

 

De verzamelde punten van iedere deelnemer worden bijgeteld in het totale eindklassement van de Topotrail Trophy voor dat jaar.

​​​

Eindklassement

​

Na de laatste (3de) wedstijd van het jaar, wordt het definitieve eindklassement voor dat jaar opgemaakt.
Voor ieder team dat heeft deelgenomen aan één of meerdere wedstrijden tijdens dat jaar, wordt een som gemaakt van de behaalde punten over de 3 wedstrijden.

 

Bij een ex-aequo van eindklassementspunten:
Is het team dat het meeste checkpoints verzamelde, de winnaar
Bij gelijk aantal checkpoints wordt de kortste beweegtijd in rekening gebracht.
​

​

Succesvol afronden van een Topotrail

​

Tijdens een topoptrail kan je niet “verliezen”.
Ieder team verzamelt klassementspunten, met een inspanning die ze zelf bepalen.

​

Indien een team binnen de gegeven tijd van 6 uur alle checkpoints heeft kunnen localiseren, op tijd terug in het Basecamp aankomt én alle unieke codes juist genoteerd heeft, behaalt dit team de maximum score van de wedstrijd.

​

 

Klassementen

 

Er zijn 2 aparte klassementen voor trailrunners / lopers​.

Bij de wandel-klassementen wordt lopen niet toegestaan, enkel wandelen.

​​

Team samenstelling

​

Een team bestaat uit 1 (solo) of 2 (duo) leden.

 

Toelatingsvoorwaarden

 

Individuele deelnemers moeten 18 jaar of ouder zijn.

Alle deelnemers moeten in voldoende fysieke conditie zijn om de challenge binnen de gestelde tijd van 6 uur te voltooien.

 

Jongeren onder de 18 jaar kunnen deelnemen indien ze deel uitmaken van een team met minstens 1 verantwoordelijke volwassene. Hou er rekening mee dat de impact van zo'n lange inspanning bij jongeren groter is.

 

De kaart en het terrein

 

Tijdens de wedstrijd wordt een klassieke Topo25 stafkaart van het Belgisch Nationaal Geografisch Instituut (NGI) gebruikt, met schaal 1:25000.

 

Iedere deelnemer krijgt 1 exemplaar van deze kaart. Indien deze beschadigd en onbruikbaar is, wordt er geen nieuw exemplaar voorzien. Het gebruik van andere kaarten dan de aangereikte wedstrijdkaart (die meer omliggend terrein weergeven of aanvullende informatie bieden) voor planning en navigatie, is verboden.

 

...

 

Ieder team krijgt exact dezelfde kaart en checkpunten.

In het Basecamp wordt de legende van de kaart (met symbolen, kleurgebruik, …) opgehangen.

 

Start van de wedstrijd: briefing en kaart

 

Voor de officiële start van de wedstrijd, krijgen alle teams een korte briefing met de belangrijkste aandachtspunten.
Vervolgens wordt de topografische kaart uitgedeeld, waarop alle checkpunten aangeduid staan. Zo kan men starten met routeplanning en tactiek.

 

...

 

Teams mogen pas vertrekken uit het Basecamp bij het officiële startsein van de organisatie.

Wie niet tijdig aanwezig is bij de start van de wedstrijd, kan nog steeds inpikken, maar heeft minder tijd om de challenge te vervolledigen.

 

Checkpunten zoeken en vinden

 

De wedstrijd duurt officieel 06 uur.
Tijdens deze duur van de wedstrijd, gaat ieder team, volgens eigen tactiek en routeplanning, op zoek naar zoveel mogelijk van de op kaart aangeduide checkpunten. Deze checkpunten mogen mogen in willekeurige volgorde gezocht worden.

 

Binnen deze tijdspanne, kunnen de teams:

​

* Hun routeplanning verder maken

* De nodige punten zoeken in het terrein

* Even uitrusten onderweg

* Vertoeven in het Basecamp (eten, omkleden, rusten, …)

 

De tijd wordt niet gepauzeerd wanneer een team zich in het basecamp bevindt.

 

Ieder checkpunt is een bepaald aantal klassementspunten waard, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van dat checkpunt.

De scores van ieder individueel checkpunt staan vermeld op de kaart en op de teamfiche.

De markante beschrijving van ieder checkpunt (op de kaart) staat vermeld op de achterzijde van deze teamfiche.

Aan ieder checkpunt vind men een unieke code terug. Deze dient men te noteren op de teamfiche bij de juiste letter.

 

Wanneer een fysiek checkpunt verkeerd is geplaatst of verdwenen, ontvangen de teams de punten voor dit checkpunt indien ze de organisatie kunnen overtuigen van hun juiste positie, door middel van foto's en een handmatige controle van hun positie in het tracking volgsysteem.

 

Deelnemers mogen niet binnen honderd meter van een checkpunt of waterpunt blijven zitten of rusten.

Duo-teamleden moeten altijd samen zijn en mogen niet uit elkaar gaan tijdens hun verplaatsingen en zoektocht naar checkpunten. Ze moeten allebei elk checkpunt hebben bereikt en steeds samen in het Basecamp toekomen.

 

Einde van de wedstrijd en tijdsregistratie

 

Iedereen kan een Topotrail succesvol afronden. Ieder team verzamelt klassementpunten binnen zijn eigen fysieke grenzen, er zijn geen verliezers. Teams kunnen aankomen binnen of buiten de officiële wedstrijdduur.


Wanneer een team beslist om de wedstrijd te beëindigen, en dus een laatste keer in het Basecamp aankomt, geeft het zijn ingevulde teamfiche af aan de wedstrijdleiding. Op dat moment wordt het uur van aankomst (en eventuele tijd buiten de officiële wedstrijdduur) bepaald. De wedstrijdklok is hierbij het leidende tijdsinstrument. Hierna kan het team niet meer verder deelnemen in de wedstrijd.

 

Wanneer een team zich om welke reden dan ook, terugtrekt uit de wedstrijd, moet het zich (binnen de mate van het mogelijke) nog steeds aanmelden in het Basecamp voor tijdsregistratie en inlevering van de tracker. Wanneer bij een duo-team één van beide teamleden uitvalt, wordt de teamscore, tijdsregistratie en klassement voor dat team vastgelegd op dat moment. Nadien mag het andere teamlid de wedstrijd alleen verder zetten vanuit het Basecamp, zonder verder deel te nemen in het klassement.

 

Indien een deelnemer omwille van medische redenen (bv. zware vermoeidheid, letsel, eerdere medische toestand enz...) ongeschikt wordt geacht om door te gaan in een willekeurige fase van de wedstrijd, behoudt de organisatie zich het recht voor om deze deelnemer hieruit terug te trekken.

 

Score

 

De totaalscore die een team behaalt, is de som van alle scores van alle gevonden checkpunten.

Om een checkpunt en zijn bijhorende score te verzilveren, dient men de code van het checkpunt genoteerd te hebben op de teamfiche.

 

​...

 

Eindklassement en winnaars

 

Binnen ieder klassement, wint het team dat binnen de gegeven tijd het meeste aantal klassementspunten heeft verzameld
(som van behaalde checkpunten - eventuele strafpunten)

 

Bij een ex-aequo, wint het team dat die punten behaalde op de kortste tijd. Deze tijd wordt bepaald op het moment dat het team voor de laatste keer het Basecamp toetreedt.

 

De deelname is niet-succesvol (DNF)

 

Slechts in enkele uitzonderlijke gevallen, kan het zijn dat je niet opgenomen wordt in het klassement van een wedstrijd:

 

* Bij het niet binnenbrengen van geen enkel checkpunt

* Bij aankomst buiten de officiële wedstrijdduur

* Bij het behalen van meer strafpunten dan klassementpunten

* Bij diskwalificatie (zie onder)

 

Bij volgende gebeurtenissen volgt een diskwalificatie (DSQ)

 

We willen sociale en eerlijke evenementen organiseren. We staan er dan ook op dat alle deelnemers zich eerlijk en sportief gedragen. Deelnemers die betrapt worden op valsspelen, worden uit de wedstrijd gediskwalificeerd.

 

Diskwalificatie volgt na één van de volgende gebeurtenissen:

​

* Het gebruik van GSM, uurwerk of GPS navigatie om een route naar of tussen checkpunten te bepalen (zie onder)

* Het gebruik van andere kaarten dan de officiële wedstrijdkaart

* Het gebruik maken van voertuigen om zich te verplaatsen (fiets, auto, brommer, kruiwagen,…)

* Het moedwillig toebrengen van schade aan privé-eigendommen en omgeving.

* Het achterlaten van afval en materiaal in de natuur.

* Het doorgeven en/of ontvangen van oplossingen aan/van een ander team

* Het niet naleven van de veiligheidsmaatregelen (zie onder)

* Het gebruik van drugs of doping

 

Het Basecamp

 

A.h.v. de indeling van de wedstrijd, kunnen of moeten teams tijdens de wedstrijd naar het Basecamp afzakken, of slechts 1x op het einde.

​

Het Basecamp is beschikbaar gedurende de hele wedstrijd. Er is bevoorrading aanwezig, en deelnemers kunnen hier comfortabel rusten om weer op krachten te komen. Reeds gevonden checkpunten (codes) kunnen worden binnengebracht en worden reeds opgeteld bij de voorlopige teamscore in het klassement. 

 

Dit is echter geen verplichting. Enkel naar het einde van de wedstrijd toe, dienen de teams minimaal 1x terug in het Basecamp aanwezig te zijn, binnen de gekozen wedstrijdduur (zonder strafpunten) of tot 30 minuten buiten tijd (met strafpunten), om (een deel van) hun checkpunten en klassemetpunten te kunnen verzilveren.

 

GSM gebruik

 

GSM-gebruik is enkel toegestaan:

​

* Om foto’s te maken onderweg

* Om de hulpdiensten te verwittigen bij een zwaar ongeval

* Om de organisatie te verwittigen in geval van problemen (bv verdwenen, onvindbare checkpunten of sabotage)

 

Telefoonnummers van de organisatie staan steeds vermeld op de teamfiche

GSM-toestellen van deelnemers blijven aanstaan tijdens de wedstrijd. De organisatie moet deelnemers kunnen bereiken indien er problemen zijn of een dringende melding is.

 

Navigatietools

 

Tijdens de wedstrijd is het toegelaten om een kompas te gebruiken om zich te oriënteren. Een meetlat kan gebruikt worden voor afstandsmeting.

 

Het gebruik van handheld GPS toestellen, GPS navigatie op een sporthorloge of GSM (via apps), altimeters of pedometers, om een route naar of tussen checkpunten te bepalen, is verboden. GPS-horloges (bv Garmin, Suuntoo, …) mogen gedragen worden, maar dienen in ‘Adventure mode’ ingesteld te worden.

 

Veiligheidsmaatregelen en materialen

 

Iedere deelnemer is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid op het parcours. Daarnaast is iedere deelnemer ook verplicht in het bezit te zijn van een eigen ongevallenverzekering.

 

Alle deelnemers dienen ten allen tijde een standaard set van veiligheidsmaterialen bij zich te hebben. Hier wordt bij aanmelden op gecontroleerd. Controle kan ook willekeurig tijdens de wedstrijd gebeuren.​

Verplicht

​

Rugzak / Racevest

GSM (volledig opgeladen)

Reservoir voor 1L water

Drinken / Snacks voor onderweg

Overlevingsdeken

Mini-kit EHBO (pleisters, elastische band)

Schoeisel en kledij voor op de trails

​

Voor wedstrijden in het donker:

Hoofdlamp + Reserve batterij

Rood lampje voor op de rug + Reserve batterij

Aangeraden

​

Kompas

Pen of potlood

Meetlat

Plastieken map case

Toiletpapier

In het donker worden alle deelnemers geacht om ononderbroken gebruik te maken van hun hoofdlamp (vooraan) en rood lampje (achteraan op de rug)

 

Bevoorrading en autonomie

 

Snacks en drankvoorziening zijn voorzien aan het Basecamp of op eventuele tussenpunten. Ook mogen deelnemers eigen, persoonlijke bevoorrading nuttigen in het Basecamp. Los van deze bevoorradingen, zijn deelnemers onderweg toegewezen op volledige autonomie.

 

* Teams mogen geen georganiseerde ondersteuning van buitenaf hebben.

* Deelnemers mogen geen horecazaken en winkels betreden voor extra proviand.

* Het is niet toegestaan om onderweg drop bags met bevoorrading achter te laten.

* Het gebruik van pacers (begeleidende lopers die het tempo bepalen) is niet toegestaan.

 

Leave no trace. Draag zorg voor de omgeving.

 

Het achterlaten van afval of afgedankt materiaal in de natuur, of aan het Basecamp, is niet toegelaten. Aan het Basecamp zal er een toilet zijn voor de deelnemers. Is de nood onderweg toch daar om je behoefte te doen, doe dit dan ook met respect: graaf een kuiltje, recupereer zoveel mogelijk toiletpapier in een afvalzakje, graaf je kuiltje weer dicht.

 

Uiteraard is het evenmin toegelaten om schade aan te richten aan de natuur en/of privé-eigendommen die je onderweg tegenkomt. Het betreden van privéterrein onderweg, is niet toegelaten. Onderweg is het niet nodig om van de bestaande paden en wegen af te wijken, tenzij de opdracht dit vereist. Op dat moment weten we als organisatie ook dat dit toegelaten is op die locatie.

 

Gedrag naar andere deelnemers

 

We moedigen sportief gedrag naar andere deelnemers en naar de organisatie hard aan.

Wanneer een mededeelnemer (uit je eigen of een ander team) noodhulp nodig heeft, wordt er verwacht dat je die hulp ook verleent. De wedstrijdorganisatie zal de tijd crediteren die is besteed aan het assisteren of redden van een mededeelnemer.

 

Geef niet zomaar oplossingen van checkpunten door aan andere deelnemers. Omgekeerd: aanvaard deze ook niet van een ander team. Zo blijft de wedstrijd voor iedereen leuk en eerlijk. Het is niet toegelaten dat teams stukken van het parcours bewust samen lopen.

 

Klachten en beslissingen van de organisatie

 

Binnen 30 minuten na aankomsttijd kan een team bij de organisatoren melding maken van een ander team waarvan zij vinden dat het de regels heeft overtreden. Ook kan een team bij de organisatoren protesteren tegen acties van de organisatoren die naar hun mening de wedstrijd oneerlijk hebben gemaakt. De wedstrijdorganisatie heeft volledige autonomie gedurende de hele wedstrijd en hun beslissing is definitief over alle uitspraken.

bottom of page