Wedstrijdreglement Rogaining Checkpoint Challenges
Hieronder worden alle specifieke regels beschreven die gelden voor DE24, DE12 en DE06 Rogaining Checkpoint Challenges.
Deze regels moeten te allen tijde worden nageleefd voor, tijdens en na de wedstrijd, zowel onderweg als in het Basecamp. Wie deelneemt aan een Checkpoint Challenge, accepteert dit reglement.
De wedstrijdorganisatie behoudt zich het recht voor om de regels of toelatingsvoorwaarden op elk moment te wijzigen of bij te werken.
Laatste update: 08/05/2025
Rogaining is een sport voor langeafstandsnavigatie, waarbij teams te voet reizen. Het doel is om punten te scoren door binnen een bepaalde tijd checkpunten binnen een afgebakend terrein te vinden.
Klassementen
Er zijn 4 aparte klassementen.
​
Voor trailrunners / lopers:
​
* DE24 (24 uur)
* DE12 (12 uur)
* DE06 (6 uur)
​
Voor wandelaars / hikers:
* DE12 walk (12uur)
​
Bij de wandel-klassementen wordt lopen niet toegestaan, enkel wandelen.
​
Team samenstelling
​
Een team bestaat uit 1 (solo) of 2 (duo) leden.
Toelatingsvoorwaarden
Individuele deelnemers moeten 18 jaar of ouder zijn.
Alle deelnemers moeten in voldoende fysieke conditie zijn om de challenge binnen de gestelde tijd van 24, 12 of 6 uur te voltooien.
Jongeren onder de 18 jaar kunnen deelnemen indien ze deel uitmaken van een team met minstens 1 verantwoordelijke volwassene. Hou er rekening mee dat de impact van zo'n lange inspanning bij jongeren groter is. We raden aan om jongeren te betrekken in de 12 of 6 uur wedstrijdvarianten.
De kaart en het terrein
Tijdens de wedstrijd wordt een klassieke Topo25 stafkaart van het Belgisch Nationaal Geografisch Instituut (NGI) gebruikt, met schaal 1:25000.
Iedere deelnemer krijgt 1 exemplaar van deze kaart. Indien deze beschadigd en onbruikbaar is, wordt er geen nieuw exemplaar voorzien. Het gebruik van andere kaarten dan de aangereikte wedstrijdkaart (die meer omliggend terrein weergeven of aanvullende informatie bieden) voor planning en navigatie, is verboden.
Het zichtbare terrein op de wedstrijdkaart is meteen ook de afbakening van het speelveld voor de wedstrijd.
Op de kaart wordt de volgende informatie aangeduid:
​
* Alle checkpunten, omcirkeld en aangeduid met een letter en bijhorende score.
* Plaatsen waar drinkwater beschikbaar is.
* Eventuele gevaarlijke passages of verboden terrein (privégrond, …)
* Noodnummers
Ieder team krijgt exact dezelfde kaart en checkpunten.
In het Basecamp wordt de legende van de kaart (met symbolen, kleurgebruik, …) opgehangen.
Tracking systeem
Ieder team krijgt bij het aanmelden 1 GPS-volgsysteem (tracker) waarvoor het verantwoordelijk is. De tracker wordt bevestigd bij één van de teamleden. Er wordt bij aanmelding toegelicht waar en hoe dit apparaat moet bevestigd worden. De trackers worden aangezet bij de start van de wedstrijd, en worden tijdens de wedstrijd niet uitgezet.
In geval van verlies of beschadiging van de tracker, dient het team zich zo snel mogelijk te melden bij de wedstrijdleiding en terug te keren naar het Basecamp. De organisatoren zorgen voor een vervangende tracker en het team wordt opnieuw toegelaten tot de wedstrijd. Bij verlies of opzettelijke schade berokkend door het de deelnemers, zal er een kost van €150 aangerekend worden.
Na de wedstrijd dient de tracker meteen terug ingeleverd te worden.
Start van de wedstrijd: briefing en kaart
Voor de officiële start van de wedstrijd, krijgen alle teams een korte briefing met de belangrijkste aandachtspunten.
Vervolgens wordt de topografische kaart uitgedeeld, waarop alle checkpunten aangeduid staan. Zo kan men starten met routeplanning en tactiek.
* DE24 (24 uur) - Briefing 60 min vooraf - Kaart 45 min vooraf
* DE12 (12 uur) - Briefing 45 min vooraf - Kaart 30 min vooraf
* DE06 (6 uur) - Briefing 45 min vooraf - Kaart 30 min vooraf
* DE12 walk (12uur) -Briefing 45 min vooraf - Kaart 30 min vooraf
Teams mogen pas vertrekken uit het Basecamp bij het officiële startsein van de organisatie.
Wie niet tijdig aanwezig is bij de start van de wedstrijd, kan nog steeds inpikken, maar heeft minder tijd om de challenge te vervolledigen.
Checkpunten zoeken en vinden
De wedstrijd duurt officieel 24, 12 of 06 uur.
Tijdens deze duur van de wedstrijd, gaat ieder team, volgens eigen tactiek en routeplanning, op zoek naar zoveel mogelijk van de op kaart aangeduide checkpunten. Deze checkpunten mogen mogen in willekeurige volgorde gezocht worden.
Binnen deze tijdspanne, kunnen de teams:
​
* Hun routeplanning verder maken
* De nodige punten zoeken in het terrein
* Even uitrusten onderweg
* Vertoeven in het Basecamp (eten, omkleden, rusten, …)
De tijd wordt niet gepauzeerd wanneer een team zich in het basecamp bevindt.
Ieder checkpunt is een bepaald aantal klassementspunten waard, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van dat checkpunt.
De scores van ieder individueel checkpunt staan vermeld op de kaart en op de teamfiche.
De markante beschrijving van ieder checkpunt (op de kaart) staat vermeld op de achterzijde van deze teamfiche.
Aan ieder checkpunt vind men een unieke code terug. Deze dient men te noteren op de teamfiche bij de juiste letter.
Wanneer een fysiek checkpunt verkeerd is geplaatst of verdwenen, ontvangen de teams de punten voor dit checkpunt indien ze de organisatie kunnen overtuigen van hun juiste positie, door middel van foto's en een handmatige controle van hun positie in het tracking volgsysteem.
Deelnemers mogen niet binnen honderd meter van een checkpunt of waterpunt blijven zitten of rusten.
Duo-teamleden moeten altijd samen zijn en mogen niet uit elkaar gaan tijdens hun verplaatsingen en zoektocht naar checkpunten. Ze moeten allebei elk checkpunt hebben bereikt en steeds samen in het Basecamp toekomen.
Einde van de wedstrijd en tijdsregistratie
Iedereen kan de Rogaining Challenge succesvol afronden. Ieder team verzamelt klassementpunten binnen zijn eigen fysieke grenzen, er zijn geen verliezers. Teams kunnen aankomen binnen of buiten de officiële wedstrijdduur.
Wanneer een team beslist om de wedstrijd te beëindigen, en dus een laatste keer in het Basecamp aankomt, geeft het zijn ingevulde teamfiche af aan de wedstrijdleiding. Op dat moment wordt het uur van aankomst (en eventuele tijd buiten de officiële wedstrijdduur) bepaald. De wedstrijdklok is hierbij het leidende tijdsinstrument. Hierna kan het team niet meer verder deelnemen in de wedstrijd.
Wanneer een team zich om welke reden dan ook, terugtrekt uit de wedstrijd, moet het zich (binnen de mate van het mogelijke) nog steeds aanmelden in het Basecamp voor tijdsregistratie en inlevering van de tracker. Wanneer bij een duo-team één van beide teamleden uitvalt, wordt de teamscore, tijdsregistratie en klassement voor dat team vastgelegd op dat moment. Nadien mag het andere teamlid de wedstrijd alleen verder zetten vanuit het Basecamp, zonder verder deel te nemen in het klassement.
Indien een deelnemer omwille van medische redenen (bv. zware vermoeidheid, letsel, eerdere medische toestand enz...) ongeschikt wordt geacht om door te gaan in een willekeurige fase van de wedstrijd, behoudt de organisatie zich het recht voor om deze deelnemer hieruit terug te trekken.
Score
De totaalscore die een team behaalt, is de som van alle scores van alle gevonden checkpunten.
Om een checkpunt en zijn bijhorende score te verzilveren, dient men de code van het checkpunt genoteerd te hebben op de teamfiche.
Afhankelijk van het finale uur van aankomst, kan een team strafpunten toegekend krijgen. Deze strafpunten worden vervolgens afgetrokken van de totaal behaalde score.
* Binnen de officiële wedstrijdduur (6, 12 of 24 uur) -> Geen strafpunten
* 1 tot 5 minuten te laat -> Verlies 1 punt per minuut
* 5 tot 10 minuten te laat -> Verlies 2 punten per minuut
* 10 tot 15 minuten te laat -> Verlies 5 punten per minuut
* 15 tot 30 minuten te laat -> Verlies 10 punten per minuut
* Meer dan 30 minuten te laat -> Verlies alle punten
Een team kan dus nog checkpunten zoeken en registreren buiten de gegeven wedstrijdduur, maar met het nadeel van toekenning van strafpunten wegens laattijdige aankomst.
Eindklassement en winnaars
Binnen ieder klassement, wint het team dat binnen de gegeven tijd het meeste aantal klassementspunten heeft verzameld
(som van behaalde checkpunten - eventuele strafpunten)
Bij een ex-aequo, wint het team dat die punten behaalde op de kortste tijd. Deze tijd wordt bepaald op het moment dat het team voor de laatste keer het Basecamp toetreedt.
De deelname is niet-succesvol (DNF)
Slechts in enkele uitzonderlijke gevallen, kan het zijn dat je niet opgenomen wordt in het eindklassement:
* Bij het niet binnenbrengen van geen enkel checkpunt
* Bij aankomst van 30 minuten of meer buiten de officiële wedstrijdduur
* Bij het behalen van meer strafpunten dan klassementpunten
* Bij diskwalificatie (zie onder)
Bij volgende gebeurtenissen volgt een diskwalificatie (DSQ)
We willen sociale en eerlijke evenementen organiseren. We staan er dan ook op dat alle deelnemers zich eerlijk en sportief gedragen. Deelnemers die betrapt worden op valsspelen, worden uit de wedstrijd gediskwalificeerd.
Diskwalificatie volgt na één van de volgende gebeurtenissen:
​
* Het gebruik van GSM, uurwerk of GPS navigatie om een route naar of tussen checkpunten te bepalen (zie onder)
* Het gebruik van andere kaarten dan de officiële wedstrijdkaart
* Het gebruik maken van voertuigen om zich te verplaatsen (fiets, auto, brommer, kruiwagen,…)
* Het moedwillig toebrengen van schade aan privé-eigendommen en omgeving.
* Het achterlaten van afval en materiaal in de natuur.
* Het doorgeven en/of ontvangen van oplossingen aan/van een ander team
* Het niet naleven van de veiligheidsmaatregelen (zie onder)
* Het gebruik van drugs of doping
Het Basecamp
Teams kunnen tijdens de wedstrijd zelf opteren om meerdere keren naar het Basecamp af te zakken, of slechts 1x op het einde.
​
Het Basecamp is beschikbaar gedurende de hele wedstrijd. Er zijn warme maaltijden en bevoorrading aanwezig, en deelnemers kunnen hier comfortabel rusten om weer op krachten te komen. Reeds gevonden checkpunten (codes) kunnen worden binnengebracht en worden reeds opgeteld bij de voorlopige teamscore in het klassement.
Dit is echter geen verplichting. Enkel naar het einde van de wedstrijd toe, dienen de teams minimaal 1x terug in het Basecamp aanwezig te zijn, binnen de gekozen wedstrijdduur (zonder strafpunten) of tot 30 minuten buiten tijd (met strafpunten), om (een deel van) hun checkpunten en klassemetpunten te kunnen verzilveren.
GSM gebruik
GSM-gebruik is enkel toegestaan:
​
* Om foto’s te maken onderweg
* Om de hulpdiensten te verwittigen bij een zwaar ongeval
* Om de organisatie te verwittigen in geval van problemen (bv verdwenen, onvindbare checkpunten of sabotage)
Telefoonnummers van de organisatie staan steeds vermeld op de teamfiche
GSM-toestellen van deelnemers blijven aanstaan tijdens de wedstrijd. De organisatie moet deelnemers kunnen bereiken indien er problemen zijn of een dringende melding is.
Navigatietools
Tijdens de wedstrijd is het toegelaten om een kompas te gebruiken om zich te oriënteren. Een meetlat kan gebruikt worden voor afstandsmeting.
Het gebruik van handheld GPS toestellen, GPS navigatie op een sporthorloge of GSM (via apps), altimeters of pedometers, om een route naar of tussen checkpunten te bepalen, is verboden. GPS-horloges (bv Garmin, Suuntoo, …) mogen gedragen worden, maar dienen in ‘Adventure mode’ ingesteld te worden.
Veiligheidsmaatregelen en materialen
Iedere deelnemer is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid op het parcours. Daarnaast is iedere deelnemer ook verplicht in het bezit te zijn van een eigen ongevallenverzekering.
Alle deelnemers dienen ten allen tijde een standaard set van veiligheidsmaterialen bij zich te hebben. Hier wordt bij aanmelden op gecontroleerd. Controle kan ook willekeurig tijdens de wedstrijd gebeuren.​
Verplicht
​
Rugzak / Racevest
GSM (volledig opgeladen)
Reservoir voor 1L water
Drinken / Snacks voor onderweg
Hoofdlamp + Reserve batterij
Rood lampje voor op de rug + Reserve batterij
Overlevingsdeken
Mini-kit EHBO (pleisters, elastische band)
Regenjas met getapete naden
Warme bovenlaag
Schoeisel en kledij voor op de trails
Muts (mag een buff zijn) en handschoenen
Fluitje
Aangeraden
​
Kompas
Pen of potlood
Meetlat
Plastieken map case
Toiletpapier
Tussen zonsondergang en zonsopgang worden alle deelnemers geacht om ononderbroken gebruik te maken van hun hoofdlamp (vooraan) en rood lampje (achteraan op de rug)
Bevoorrading en autonomie
Warme maaltijden, snacks en drankvoorziening zijn voorzien aan het Basecamp. Ook mogen deelnemers eigen, persoonlijke bevoorrading nuttigen in het Basecamp. Los van deze bevoorradingen, zijn deelnemers onderweg toegewezen op volledige autonomie.
* Teams mogen geen georganiseerde ondersteuning van buitenaf hebben.
* Deelnemers mogen geen horecazaken en winkels betreden voor extra proviand.
* Het is niet toegestaan om onderweg drop bags met bevoorrading achter te laten.
* Het gebruik van pacers (begeleidende lopers die het tempo bepalen) is niet toegestaan.
Leave no trace. Draag zorg voor de omgeving.
Het achterlaten van afval of afgedankt materiaal in de natuur, of aan het Basecamp, is niet toegelaten. Aan het Basecamp zal er een toilet zijn voor de deelnemers. Is de nood onderweg toch daar om je behoefte te doen, doe dit dan ook met respect: graaf een kuiltje, recupereer zoveel mogelijk toiletpapier in een afvalzakje, graaf je kuiltje weer dicht.
Uiteraard is het evenmin toegelaten om schade aan te richten aan de natuur en/of privé-eigendommen die je onderweg tegenkomt. Het betreden van privéterrein onderweg, is niet toegelaten. Onderweg is het niet nodig om van de bestaande paden en wegen af te wijken, tenzij de opdracht dit vereist. Op dat moment weten we als organisatie ook dat dit toegelaten is op die locatie.
Gedrag naar andere deelnemers
We moedigen sportief gedrag naar andere deelnemers en naar de organisatie hard aan.
Wanneer een mededeelnemer (uit je eigen of een ander team) noodhulp nodig heeft, wordt er verwacht dat je die hulp ook verleent. De wedstrijdorganisatie zal de tijd crediteren die is besteed aan het assisteren of redden van een mededeelnemer.
Geef niet zomaar oplossingen van checkpunten door aan andere deelnemers. Omgekeerd: aanvaard deze ook niet van een ander team. Zo blijft de wedstrijd voor iedereen leuk en eerlijk. Het is niet toegelaten dat teams stukken van het parcours bewust samen lopen.
Klachten en beslissingen van de organisatie
Binnen 30 minuten na aankomsttijd kan een team bij de organisatoren melding maken van een ander team waarvan zij vinden dat het de regels heeft overtreden. Ook kan een team bij de organisatoren protesteren tegen acties van de organisatoren die naar hun mening de wedstrijd oneerlijk hebben gemaakt. De wedstrijdorganisatie heeft volledige autonomie gedurende de hele wedstrijd en hun beslissing is definitief over alle uitspraken.